Založit novou webovou stránku nebo e-shopChci nový web
aktualizováno: 11.06.2017 22:32:18 

      Vše co chcete vědět o HONDA VTR SP1 a SP2

HRC a úpravy
 
 
 
 
 
 
 
NA TĚCHTO STRÁNKÁCH SE PRACUJE!!!!!
 
 
 
 

       

Díly HRC.....

Toť věčná otázka majitelů HONDY VTR SP. Co to je, jaké jsou to díly, kolik to stojí atd....   No je toho hodně.

Takže v téhle sekci se pokusím věrohodně informovat jak je to s touto problematikou. Z vlastní zkušenosti vím, že je to obrovský rozdíl mezi sérií a úpravou, ale pak je také dobře se zamyslet jestli to pro silnice má význam a jestli to vůbec stojí za to. Jen na úvod - životnost takovýchto dílů je relativně velmi nízká a jejich pořizovací hodnota velmi vysoká - příklad dle HRC manuálu: pružiny ventilů (cca 80 dolarů) výměna po 2500km, ventily (cca 4000 dolarů), písty a pístní kroužky (cca 1100dolarů jeden) mají doporučenou životnost 5000km atd., atd...  V době, kdy tato motorka závodila to mělo velký význam, vždyť to byl superbike s velým S, ale dnes tento stroj na silnici uvidíte jen velkou náhodou a mezi těmi několika kusy, které krouží po našich okruzích, stěží naleznete nějakou plně vybavenou FULL HRC KITEM!!!  I když někteří jijich majitelé (nerad bych se jich dotknul) to říkají. 

Tady je ke stažení HRC_manual.pdf (19626 KB)

Full HRC kit příjde dnes na opravdu hodně velký balík peněz. Co jsem měl možnost zjistit v našich podmínkách, tak se většinou jedná o vačky a písty v lepších případech celé HRC chlazení, hlavy s vačkama, elektrikou a vstřikama. Záměrně zde nepíši o výfucích, protože ty jsou na první pohled rozeznatelné, včetně svodů. Na všech třech obrázcích vidíte ty nejpodstatnější díly, které z naší motorky mohou udělat slušného dravce.

Jo málem jsem zapomněl, tady je odkaz na jednoho z prodejců HRC v USA https://www.slipstreamperformance.com.au/store/index.php?cPath=1_26 


 Tak a máme tu další střípky z HRC dílny. Jedná se o pár informací, které Honda vypustila v roce 2001, kdy se tento motocykl začal velmi dobře umisťovat. Takže jdeme na to:

V roce 2001 v Suzuce, Honda oznámila, že model VTR SP, mohou objednat zájemci přímo z HRC.

Existovaly dvě verze tohoto motocyklu, které závodníci mohli koupit:

                 

 

a to tak zvaný základní (basic racer) a  kompletní závodní model (complete racer).

Základní závodní motocykl byl v podstatě očesaný silniční model se závodní kapotáží a závodním výfukem pro „amatérské“ závodníky.  

Kompletní závoďák  měl všechny ty vychytávky, které byly potřebné pro závod. (viz výše na obrázcích)
Základní model byl nabízen v přepočtu přibližně kolem  420.000,- Kč.  Ovšem complet racer se pohyboval minimálně od 1.845.000 do 3.075.000,-Kč
.

 

Tisková zpráva od Hondy:  (jaro 2001)

"Nové motocykly určené pro silniční závody z dílny HRC nesoucí jméno VTR1000SP-1 se stanou nejlepšími závodními stroji budoucnosti. Zavedením technologií HRC do sériového motocyklu, tak napomůže vzniku unikátního a jedinečného stroje. Koncept HRC přináší konečně stroj, který bude vyhovovat potřebám všech jezdců superbiků, od uživatelů vstupní úrovně až po top jezdce světového poháru.“

 

VTR1000SP-1 Basic racer - Navržen pro splnění snů rostoucí populace superbikových, silničních závodníků a milovníků jízdy vůbec.  

 

VTR1000SP-1 Complete Racer – tento byl maximum pro závody superbike světového poháru a  pro všechny silniční závody v Japonsku, kde měl pomoci s umísťováním závodníku na bednu a tak zároveň posílit postavení tohoto motocylu dál ve světě. Basic Racer VTR1000SP-1  byl nově navržen tak, aby splnil požitek z jízdy a radost ze závodění. Dále byl a je také vhodný pro vstup do profesionálního závodění. Tento exkluzivní závodní stroj je vyroben v podstatě odstraněním všech zbytečných dílů ze sériového modelu.  Motor je stejný jako u standardních produkčních motocyklů,  ale chybí tu HRC KIT. Výfukový systém je originální HRC a byl vynikající pro závodění. U sacího systému zvýšili efektivitu odstraněním vzduchových filtrů a velmi dobré reakce plynu si zajistila Honda použitím speciální ECU. Větší změny a odlehčení doznala také elektrika. Pak byl upraven rám, kde byly odstraněny nepotřebné časti sériového motocyklu. Tlumič řízení byl umístěn na hlavě řízení, resp. tam, kde ho většina z nás právě teď asi má.

Complete Racer byl plně vybavený závodní stroj a byl schopný Vám ukázat cestu na čestné místo v závodní historii superbiků. VTR1000SP-1 Complete racer měl všechny části motocyklu z dílů HRC, od motoru k podvozku. Jen pro příkad: jeden z dalších velmi dobře rozeznatelných prvků HRC motocyklu byly chladiče, které už nebyly umístěny na boku, jak to všichni známe, ale na vnitřní straně kapot mezi svodem výfuku od předního válce a to všechno hlavně pro lepší chlazení. Kdo někdy byl s SPčkem na okruhu a trošičku mu tam naložil, tak ví, že i přes rychlou jízdu se někdy motor nedostatečně ochlazoval. Takže po vyřešení tohoto problému s chlazením, vzniklo i více místa na bocích a tak byl přemístěn i tlumič řízení. Ten se nacházel na levé straně a byl uchycen mezi rámem a spodními brýlemi. A co této krasavici dávalo sílu? "Trošičku" upravený motor: co se mi podařilo zjistit, tak nejméně změn doznal pouze blok motoru, protože počínaje klikovou hřídelí, přes ojnice, písty, ventily, vstřikování, elektriku.............. konče jinými vačkami a tudíš i hlavou, byl motor přestavěn. Vždyť se stačí kouknout níže na porovnání výkonu a kroutícího momentu mezi basic a comlete a vše je jasné. Jinými slovy to byla opravdu jiná motorka a moc společného ze sériovou už neměla.  

A tohle vše bylo vyrobeno pro jediný účel a to zvítězit v závodě Světového podniku Superbike. Vzpomínám si, jak jsem o této motorce snil, navíc v roce 2001 jsme s manželkou bydleli v Texasu a já neustále listoval časopisy, kde se nad tímto modelem rozplývali novináři a samozřejmě do nebe vychvalovali Colina Edwardse. V té době to byl jen sen. Dnes? Vezmeme-li v úvahu pořizovací hodnotu průměrného SPčka + základní úpravy na okruh, tak to není zas až tak hrozné. Na druhou stranu, pokud jste opravdoví fandové Colinovy motorky a chcete mít doma full HRC kit, budete muset sáhnout opravdu hodně hluboko do kapsy. A to vřádech milionů.

 

Malé srovnání:                            basic / complete

délka (mm)                                    2025 / 2040

šířka (mm)                                        725 / 695

výška (mm)                                    1120 / 1145

rozvor (mm)                                    1410 / 1414

suchá váha (kg)                              190 / 170

objem (ccm)                                    999 / 999

vrtání (mm)                             100x63.6 / 100x63.6

komprese                  ¨                   10.8 / 12.7

max výkon (ps/rpm)               136/9500  /   170/11000

max kr. moment (kW/rpm)     107/8000   /  11.9/9000

palivová nádrž  (litr)                           18 / 24

převodovka: 

 první rychl. stupeň  13/32 2.461 16/33 2.063, 14/31 2.214

druhý rychl. stupeň 16/29 1.812 19/31 1.632, 17/29 1.706

třetí rychl. stupeň  21/30 1.428 19/26 1.368, 20/29 1.450

čtvrtý rychl. stupeň 25/31 1.240 22/28 1.273, 25/31 1.240

pátý rychl. stupeň  25/27 1.080 26/30 1.154

šestý rychl. stupeň  26/25 0.961 25/26 1.040, 27/29 1.074

 

přední kotouče (mm)                     320 /  320

zadní kotouč (mm)                         220 / 196

přední pneu 350-17 350-17, 375-17

zadní pneu 600-17 600-17, 625-17

průměr předních tlumičů (mm)          43 / 47 

 

 

Edit: k tomuto článku jen jedna poznámka (Díky Marťasovi - jinak bych na to asi zapomněl): samozřejmě si tyto informace necucám z prstu, ale snažím se je vykopat na webech po celém světě. A proto jedna poznámka týkající se výfukového potrubí. Na fotografiích výše můžete vidět systém od pana Akrapoviče. To by bylo v pořádku, ale HRC výfuky - Akrapovič byly úpně jinak vedeny, resp. hlavně levý svod byl  umístěn jinak. (koukněte do fotogalerie - rozdíl je patrný na první pohled). 

Milí čtenáři, děkuji za čas strávený u této části stránek a jakmile budu mít nějaké další informace, hned Vám je sem přidám. Dozvíte se o tom v novinkách.  Zatím zdar Sobi.

 

 

 

KLAPKA SÁNÍ a jak ji odstranit

 

Zdravím Vás všechny, máme tu další edit, tentokrát se budeme věnovat klapce sání. Není to sice přímo HRC úprava,

ale za závodní úpravu to považovat můžeme. Díky Marťasovi máme úvod do této problematiky již na fóru, ale určitě se bude hodit to tu ještě jednou zopakovat:

 

Celkem dost majitelů VTR-SP zaznamenalo výkonový propad mezi 5000-7000 otáčkami a další kluci (teda nejvíce s nějakými úpravami- výfuk, filtry apod.) si stěžovali, na malé, ale i tak nepříjemné škytnutí, speciálně v 6800 otáčkách za minutu- speciálně s výfuky Moriwaki a nainstalovaným Powercommanderem. Řešení je celkem prosté a řekl bych s nulovými náklady. Jediné, co vás to bude stát, je trocha zručnosti a nějaký ten čas. Navíc ušetříte nějaké ty gramy a to se na sportovní motorce vždy počítá…
Odpojením a odstraněním podtlakové soustavy s klapkou v sání odstraníte zmiňované škytání v 6800ot/min a taktéž částečně eliminujete propad výkonu mezi 5-7 tisíci ot/min. Všechno je ověřeno na dynu.
Pokud se podíváte do HRC manuálu, kde je nabízen Racing kit na SPéčko, uvidíte, že tento systém zcela chybí a je montován pouze v produkční verzi, kde jsou přísné hlukové limity. Proto výrobce doporučuje, dělat tuto úpravu pouze u motocyklů na okruh. Z vlastní zkušenosti vím, že zvuk se nějak dramaticky nemění, jen je při přidání více slyšet ono známé chrochtání z airboxu, což se mě osobně velice líbí. Navíc naprostá většina má na svých motorkách namontované laděné výfuky, kdy už je to stejně jedno.
 

Nyní se pojďme podívat na funkci této klapky:
Tato klapka v sání je normálně otevřena. Pokud odpojíte podtlakové hadice, klapka zůstane stále otevřena. Pokud používáte sériový airbox se sériovými filtry, nebude změna tak výrazná jako při použití HRC, Moriwaki nebo jiných airboxů, kde je zvýšena kapacita vzduchu. Často jsou používané více propustné filtry K&N apod… Klapka se kompletně zavře při 5500 ot/min, což zredukuje přívod vzduchu zhruba o 65%. Zpět se tato klapka otevírá při 6700 ot/min. Jak jsem již zmínil, je to proto, aby se zredukoval hluk v sání u silničního modelu.

 

 

Tak a teď jak to všechno odmontovat:

 

Tato příručka vám ukáže, jak odstranit celý tento systém nasávání vzduchu.

Odstraněny budou tyto díly:

- vakuová nádrž

- elektromagnetický ventil

- membrána a hadice

 viz. obrázek 1.

Budeme také muset odstranit klapku  zobrazenou na obrázku 5.

 

    


 

a jdeme na to, demontujte horní kapotáž. Odpojte konektor BARO snímače a vyšroubujte čtyři šrouby na nasávacím hrdle s mřížkou (obr. 2).

 

 


 

Dále odpojte hadici od podtlakového ovládání klapky (membrána), (obr. 3).  Tu později vytáhneme ven úplně.

 

 


 

Otočte proti směru hodinových ručiček a vytáhněte membránu z „nosu“ ven. Dále vyhákněte ovládací táhlo klapky

tak jak je to na (obr. 4).   Nyní můžeme odstranit ze sání samotnou klapku (obr. 5).   Začněte uvolněním šroubu,

který má pod sebou držák podtlakové hadice a kryt čepu klapky jak je na ukázáno na obrázku č.6.  Dále vytáhněte

čep klapky jak je naznačeno na (obr. 7).   Toto jde dost blbě…

 

                         

                         


 

Místo membrány máme teď pěknou díru do sání, kterou bude třeba ucpat. Na (obr 8.) je orig. membrána ze které ubrousíte nýty a použijete ten pružinový plech pro Vámi vyrobenou záslepku. V našich podmínkách to vypadá nějak takto: (obr.9)

Mělo by to aspoň trochu těsnit!!  A nakonec nasadíme pootočením ve směru hodinových ručiček. (obr.10)

 

     


 

Nyní je třeba odpojit elektromagnetický (solenoid) ventil. Demontujte pravý chladič (nebo jej alespoň uvolněte, stačí aby jste se za něj dostali.) Odpojte konektor z elektromagnetického ventilu, na kterém jsou vakuové hadice (obr.11). Povolte šroub s maticí, který drží celý ventil a uvolněte ho. Potom z něj demontujte obě hadice a samotný ventil demontujte také.

 

                                                          


 
Dalším krokem je demontáž vakuové nádržky. Pro její odstranění  nejprve odpojte hadice. Posléze jej demontujte. Viz. (obr. 12). Hadice, které byly propojeny s elektromagnetickým ventilem můžete vytáhnout ven – už je nebudeme potřebovat, ale tu kterou bylo spojeno vstřikování s nádržkou tam ponechejte, ta tam musí zůstat v celé délce a konec, který byl zapojený do nádobky zaslepte !!!  Nejlépe se osvědšil šroubek.
 
                                                            

 
Tak a to je vše, doufám, že jsem se někde nesekl, ale princip odstranění klapky v sání je relativně jednoduchý.
A aby mě někdo nekamenoval že jsem to ukradl, tak díky "rc51.org"
Tož hodně štěstí.......  Sobi
 

 

TOPlist