DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 05.06.2023 09:24:13 

      Vše co chcete vědět o HONDA VTR SP1 a SP2

VTR SP1

 

 
 
                                       
  VTR SP1      rok 2000-2001

  

                           
 
 
Technická data                                                                      
                                           
SPECIFIKACE VTR 1000 SP-1 (typ ED)
MOTOR Čtyřdobý, vodou chlazený dvouválec do V- 90°, DOHC, se 4-mi ventily na válec
OBJEM 999 ccm
VRTÁNÍ x ZDVIH 100x63,6 mm
KOMPRESNÍ POMĚR 10,8:1
PŘÍPRAVA SMĚSI vstřikování
VÝKON 97kW při 9.5OO ot. za minutu
KROUTÍCÍ MOMENT 102 Nm při 8.000 ot. za minutu
OLEJOVÁ NÁPLŇ 3,9l
ZAPALOVÁNÍ vstřikování
STARTÉR elektrický
PŘEVODOVKA 6-ti rychlostní
SEKUNDÁRNÍ PŘEVOD řetězem
ROZMĚRY (DxŠxV) 2025x725x1120 mm
ROZVOR 1410 mm
VÝŠKA SEDLA 813 mm
SVĚTLÁ VÝŠKA 135 mm
NÁDRŽ 18 litrů, z toho 2,5 litru rezerva
KOLA: přední 17x MT3,50 6-ti paprskové hliníkové ve tvaru U
        zadní 17xMT6,00 6-ti paprskové hliníkové ve tvaru U
PNEUMATIKY 120/70 ZR17 (58W)
  190/50 ZR17 (73W)
TLUMENÍ: přední 43mm plně seříditelná vidlice typu USD, osa 130mm
              zadní typ PRO-LINK, plně seříditelný, osa 120mm
BRZDY: přední dvojitá kotoučová, 320x4,5 mm plovoucí kotouče, 4 pístkové třmeny, sinterované brzd. desky
          zadní jeden kotouč 220x5 mm, jednopístkový třmen, sinterované brzdové destičky
SUCHÁ HMOTNOST 199kg
PROVOZNÍ HMOTNOST 223kg
                                                       
 
 
 
 
     PROGRAM ÚDRŽBY: 
 
ÚDRŽBA HONDA VTR 1000 SP
KONTROLA  A ČIŠTĚNÍ VÝMĚNA     ČIŠTĚNÍ KILOMETRY  na počítadle
POLOŽKA 1000 6400 12800 19200 25600 32000 38400
PALIVOVÁ SOUSTAVA     K   K   K
FUNKCE PLYNU     K   K   K
FUNKCE SYTIČE     K   K   K
VZDUCHOVÝ FILTR       V   V  
ODVĚTRÁNÍ  MOTORU   Č Č Č Č Č Č
SVÍČKY  Každých 12000km kontrola
Každých 24000km výměna
SEŘÍZENÍ VENTILŮ         K    
MOTOROVÝ OLEJ V V V V V V V
OLEJOVÝ FILTR V   V   V   V
OTÁČKY VOLNOBĚHU K K K K K K K
CHLADÍCÍ KAPALINA     K   K   V
CHLADÍCÍ SYSTÉM     K   K   K
Řetěz každých 800km  dopnout +  kontrola kluzáku na řetěz (na kyvce)
BRZDOVÁ KAPALINA   K K V K K V
BRZDOVÉ OBLOŽENÍ   K K K K K K
BRZDOVÝ SYSTÉM K   K   K   K
SPÍNAČ BRZDOVÝCH SVĚTEL     K   K   K
SVĚTLA     K   K   K
SPOJKA     K   K   K
KAPALINA PRO SPOJKU   K K V K K V
STOJAN     K   K   K
TLUMIČE     K   K   K
MATICE, ŠROUBY, UPÍNÁKY K   K   K   K
PNEUMATIKY     K   K   K
LOŽISKA V KRKU ŘÍZENÍ K   K   K   K
 
 

 
  Nastavení podvozku:     
 
Vážení příznivci, tady v tomto bodě jsem se trochu zamyslel. Myslím si, že většina z Vás zná dobře svůj motocykl a ví jak ho nastavit. Nicméně také věřím, že spousta lidí v tom jak a kde co nastavit má trochu chaos.
 
Takže tady je podrobný návod jak na to:
 

Než začnete cokoliv "ladit" na tlumičích, ujistěte se, že máte

 

a) pokud možno nové gumy

b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení

c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje

d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola

to všechno může způsobit problémy s chováním motorky. 
 

Nastavení předpětí

Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.  Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.

                                                          přední                                                          zadní 

                                       

 

 Nastavení tlumení stlačení

Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.

                                           

 Nastavení tlumení odskoku

Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.  
 
                                                     
 

 a teď to nejdůležitější:   nastavení VTR SP1

Standart - tedy tovární nastavení
komprese vpředu 12 kliknutí z maxima           komprese vzadu 10 kliknutí z maxima
osdskok vpředu 7 kliknutí z maxima               odskok vzadu 1 otáčka z maxima
Předpětí pružiny 4 čárky viditelné                   předpětí 4 poloha z devíti (9 je nejtvrdší)
 

Okruh -  toto nastevení je samozřejmě jen jako příklad. Vždy je třeba dbát na to, že existuje spousta dalších aspektů.
komprese vpředu 15 kliknutí z maxima           komprese vzadu 14 kliknutí z maxima
osdskok vpředu 5 kliknutí z maxima               odskok vzadu 2 otáčky z maxima
Předpětí pružiny 1 čárka viditelná                   předpětí 4 poloha z devíti (9 je nejtvrdší)
Vidlice vystrčit 8mm nad brýle                       vzadu použít 4mm vymezovací podložku

 
 
                                              http://members.internettrash.com/bhille/sp1_ani01.gif   http://members.internettrash.com/bhille/sp1_ani02.gif   http://members.internettrash.com/bhille/sp1_ani03.gif   http://members.internettrash.com/bhille/sp1_ani04.gif
 
 
Tady je pár rad jak upravit nastavení, při různém chování motorky:
 
  Řízení  
 
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.

Máte následující možnosti:

- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá

- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky

- zvětšit předpětí předních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení

- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách

- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.

Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.

                                                               

Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou

Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).

Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.

 

Chvění řídítek

Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.

- přizvednout předek, nebo snížit zadek

- přitvrdit kompresi na předku

- změkčit přední odskok

- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte  váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka,  jen lehce držte.

 

Brždění

Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.

Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.

Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.

 

Akcelerace

Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.

Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...

 

 
                                                                       a teď trochu historie......
 
HONDA VTR SP byla navržena jako motocykl, který bude využívat závodní tým Honda v World Superbike Championship . Modely 2000-2001 mají označení SP1, zatímco modely 2002-2006 nesou příjmení SP2.                                                 
 

V roce 1988, vznikla nová pravidla v závodní třídě superbike, která povolila V-twin motory do 999 ccm. Před touto změnou pravidel dominovaly čtyřválcové motory o obsahu 750 ccm. Během prvních dvou let Mistrovství světa Superbike, Honda vyhrála sérii s jejich RC30, poháněná 750 cm3 V-4. Nicméně v roce 1990 Raymond Roche zajistil Ducati první světový titul na Ducati 851. V dalších 11 letech Ducati vyhrála 8 Mistrovství světa Superbike s V-twinem (Honda vyhrála dvakrát a Kawasaki jen jedenou).

                                         
 
 
Přestože má HONDA výborný tým techniků a značné množství finančních prostředků, nemohla vyhrát. A to právě z důvodu konkurenčních V-twin motorů Ducati. Avšak pro rok 2000 vyrobila Honda model VTR SP1, který byl poháněný 999 ccm kapalinou-chlazeným dvouválcovým motorem do V s úhlem hlav 90st.. A hned téhož roku také vyhrála Mistrovství světa Superbiků s Colinem Edwardsem v sedle pro tým Castrol. 
 
           
                                                                                                                 Jeden z pěkných soubojů které nám nábídnul YouTube. WSBK Monza 2000.
                                                                                                                 Honda VTR SP vs. Suzuki GSX R750 vs. Kawasaki ZX7RR a DUCATI 996
 
 
 
 
                                                                                               prodávané modely.....
 
Podle toho co se mi podařilo zjistit, tak na evropském trhu se prodávaly pravděpodobně pouze dvě barevné modifikace modelu SP1. Je sice pravda, že jsem našel i modré provedení, ale mezi jezdci není toto zbervení vidět.
A to:      
                                 Vítězná červená                                                                                  a stříbrná
 
                         
 
 
a jednou, alespoň v to doufám, se nás sjede víc, tak jako se to povedlo ve Francii či Anglii